Evaluatie en tevredenheidsonderzoek

Evaluatie en tevredenheidsonderzoek

Het is belangrijk om als beroepsgroep uitspraken te kunnen doen over de tevredenheid van cliënten en over de effectiviteit van behandelingen, ook in de contacten die we als FVB hebben met zorgverzekeraars. Om uitspraken te kunnen doen over de tevredenheid van cliënten, is het belangrijk dat we voldoende vragenlijsten ontvangen. We roepen je dan ook op om cliënten altijd te vragen de vragenlijst in te vullen zodra de behandeling is afgerond. Cliënten en ouders van cliënten kunnen de evaluatie van de behandeling online invullen. De link kun je doorsturen aan je cliënt. Hij kan de vragenlijst eenvoudig zelf invullen. We verwerken de binnengekomen vragenlijsten anoniem. Cliënten hebben de mogelijkheid om de ingevulde vragenlijst ook aan jou als therapeut te laten sturen. Je cliënt kan dit zelf aangeven. Van tijd tot tijd checken we alle binnengekomen vragenlijsten hierop en sturen we desgevraagd de betreffende vragenlijst door. 
 

De link naar de online vragenlijst:

Via onderstaande link kun je cliënten het tevredenheidonderzoek laten invullen.

https://nl.surveymonkey.com/r/tevredenheidsonderzoek_VVT

Tevredenheidsonderzoek onder cliënten is een belangrijk middel om de waarde van vaktherapie aan te tonen bij zorgverzekeraars en bij gemeenten. Cliënttevredenheid is een van de aspecten waaruit blijkt dat vaktherapie werkzaam is. De cliënttevredenheid is daarmee van belang bij het bepalen of zorg wel of niet vergoed dient te worden. We kunnen als FVB cliënttevredenheidsonderzoek alleen overtuigend inzetten in onderhandelingen als we voldoende ingevulde tevredenheidsonderzoeken ontvangen.  De huidige aantallen liggen op zo'n 50 tot 75 per jaar. Dit is minder dan 1%  van het geschatte aantal cliënten bij VVT-ers. Dit is te weinig om gewicht in de schaal te leggen. We doen daarom een dringend beroep op alle VVT-ers om deze uitkomsten te verhogen. Naast het belang van het cliënttevredenheidsonderzoek richting zorgverzekeraars en gemeenten, kan het tevredenheidsonderzoek jou ook weer feedback geven. Zo weet je waar in je praktijk je sterke kanten liggen en wat je kunt verbeteren.
 

Tips voor het laten invullen van het cliënttevredenheidsonderzoek

  • In de laatste sessie of het evaluatiegesprek vraag je de cliënt of ouders ter plekke de digitale lijst in te vullen.
  • Stuur je de link later per mail, geef dan nogmaals aan waarom het zo belangrijk is. Vraag aan je cliënt om ook jouw e-mailadres in te vullen zodat je zelf ook de feedback ontvangt.
    • Check na 3 maanden of je de resultaten krijgt via de FVB.
    • Als je geen resultaten ontvangt, heeft de cliënt waarschijnlijk de vragen niet ingevuld.
    • Stuur je cliënten een reminder.

 

Resultaten cliënttevredenheidsonderzoek over voorgaande jaren

Eind 2013 heeft Ingrid de Bruijn onderzoek gedaan naar het tevredenheidsonderzoek. De resultaten kun je hier lezen: 'Tevreden met de tevredenheidsvragenlijst?'
 

Tevredenheid evalueren met samenwerkingspartners

Met het 360 graden feedback formulier kun je de samenwerking met bijvoorbeeld een psycholoog evalueren.

Zie ook  tevredenheidsonderzoek vrijgevestigde vaktherapeuten evaluatie eigen praktijk