Evaluatie en tevredenheidsonderzoek
Evaluatie en tevredenheidsonderzoek
Het is belangrijk om als beroepsgroep uitspraken te kunnen doen over de tevredenheid van cliënten en over de effectiviteit van behandelingen, ook in de contacten die we als FVB hebben met zorgverzekeraars. Om uitspraken te kunnen doen over de tevredenheid van cliënten, is het belangrijk dat we voldoende vragenlijsten ontvangen. We roepen je dan ook op om cliënten altijd te vragen de vragenlijst in te vullen zodra de behandeling is afgerond. Cliënten en ouders van cliënten kunnen de evaluatie van de behandeling online invullen. De link kun je doorsturen aan je cliënt. Hij kan de vragenlijst eenvoudig zelf invullen. We verwerken de binnengekomen vragenlijsten anoniem. Cliënten hebben de mogelijkheid om de ingevulde vragenlijst ook aan jou als therapeut te laten sturen. Je cliënt kan dit zelf aangeven. Van tijd tot tijd checken we alle binnengekomen vragenlijsten hierop en sturen we desgevraagd de betreffende vragenlijst door.
De link naar de online vragenlijst:
Via onderstaande link kun je cliënten het tevredenheidonderzoek laten invullen.
https://nl.surveymonkey.com/r/tevredenheidsonderzoek_VVT
Tevredenheidsonderzoek onder cliënten is een belangrijk middel om de waarde van vaktherapie aan te tonen bij zorgverzekeraars en bij gemeenten. Cliënttevredenheid is een van de aspecten waaruit blijkt dat vaktherapie werkzaam is. De cliënttevredenheid is daarmee van belang bij het bepalen of zorg wel of niet vergoed dient te worden. We kunnen als FVB cliënttevredenheidsonderzoek alleen overtuigend inzetten in onderhandelingen als we voldoende ingevulde tevredenheidsonderzoeken ontvangen. De huidige aantallen liggen op zo'n 50 tot 75 per jaar. Dit is minder dan 1% van het geschatte aantal cliënten bij VVT-ers. Dit is te weinig om gewicht in de schaal te leggen. We doen daarom een dringend beroep op alle VVT-ers om deze uitkomsten te verhogen. Naast het belang van het cliënttevredenheidsonderzoek richting zorgverzekeraars en gemeenten, kan het tevredenheidsonderzoek jou ook weer feedback geven. Zo weet je waar in je praktijk je sterke kanten liggen en wat je kunt verbeteren.
Tips voor het laten invullen van het cliënttevredenheidsonderzoek
- In de laatste sessie of het evaluatiegesprek vraag je de cliënt of ouders ter plekke de digitale lijst in te vullen.
- Stuur je de link later per mail, geef dan nogmaals aan waarom het zo belangrijk is. Vraag aan je cliënt om ook jouw e-mailadres in te vullen zodat je zelf ook de feedback ontvangt.
- Check na 3 maanden of je de resultaten krijgt via de FVB.
- Als je geen resultaten ontvangt, heeft de cliënt waarschijnlijk de vragen niet ingevuld.
- Stuur je cliënten een reminder.
Resultaten cliënttevredenheidsonderzoek over voorgaande jaren
- In 2012 zijn 57 vragenlijsten geretourneerd aan het FVB-secretariaat. Kijk hier voor de uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek 2012.
- In 2013 zijn 73 vragenlijsten geretourneerd aan het FVB secretariaat. De uitkomsten van dit cliënttevredenheidsonderzoek 2013 kun je hier vinden.
- In 2014 zijn er 59 vragenlijsten geretourneerd. Kijk hier voor de uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek 2014.
- In 2015 zijn er 51 vragenlijsten terug gekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2015 kun je hier vinden.
- In 2016 zijn er 135 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2016 kun je hier vinden.
- In 2017 zijn er 170 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2017 kun je hier vinden.
- In 2018 zijn er 381 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2018 kun je hier vinden.
- In 2019 zijn er 361 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2019 kun je hier vinden.
- In 2020 zijn er 286 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2020 kun je hier vinden.
- In 2021 zijn er 352 vragenlijsten binnengekomen. De uitkomsten van het clienttevredenheidsonderzoek over 2021 kun je hier vinden.
Eind 2013 heeft Ingrid de Bruijn onderzoek gedaan naar het tevredenheidsonderzoek. De resultaten kun je hier lezen: 'Tevreden met de tevredenheidsvragenlijst?'
Tevredenheid evalueren met samenwerkingspartners
Met het 360 graden feedback formulier kun je de samenwerking met bijvoorbeeld een psycholoog evalueren.
Zie ook tevredenheidsonderzoek vrijgevestigde vaktherapeuten evaluatie eigen praktijk
Actueel bij de FVB
-
Start campagne ‘Wijzer met de meldcode’
16 februari 2023 -
Verkenning (post-)hbo-professionals met factsheet over de vaktherapeut
13 februari 2023 -
Wijzig je profielgegevens voor 12 februari aanstaande!
08 februari 2023
Agenda
-
07 jan.
Webinar TRAP Kickbokstherapie
-
-
09 jan.
Bijscholing Kennisnetwerk Nieuwkomers: De taal van herstel: van behandelkamer tot beleidskamer
-
-
12 jan.
Creatief rouwen smaakt naar meer - 3 daagse training
-
-
13 jan.
2 daagse training: Polyvagaaltheorie en een Vaktherapeutische toepassing
-
-
17 jan.
Dagworkshop Verwelkom | Focus | Verwonder Oranje
-